Momenteel is er in de ouderenzorg een hoog uitvalspercentage en een krappe arbeidsmarkt. Om het noodzakelijke aantal leerplekken en het rendement van opleiden te realiseren is een andere manier van opleiden en begeleiden nodig. We hebben ons als doel gesteld om met behoud van ‘couleur locale’ van elke organisatie gezamenlijk op te trekken en gezamenlijk beweging te creëren.
Ons motto:
“Als je snel wilt gaan, ga dan alleen.
Als je verder wilt komen, ga dan samen.”
Behoefte
Alle bij ZorgConnect aangesloten zorgorganisaties hebben behoefte om kennis en kunde met elkaar te delen om vervolgens de vertaalslag naar hun eigen organisatie te kunnen maken. Echter zijn de beginsituaties van de zorgorganisaties verschillend, waardoor de implementatie en vertaalslag van onderdelen, per zorgorganisatie om maatwerk vraagt. Door met elkaar ook best-practices te delen ontstaat er versnelling en hoeven we niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Ook kostentechnisch is er de behoefte om effectief en efficiënt samen stappen te maken.
Aanpak
Als eerste stap in de samenwerking hebben we met alle betrokken partijen gewerkt aan het vormen van een gemeenschappelijk gedragen droombeeld. Dit is onze ideale toekomstsituatie zoals wij de toekomst van opleiden en begeleiden voor ons zien. Op basis hiervan zijn we verschillende thema’s vorm gaan geven middels pilotprojecten.
Op deze manier werken we stap voor stap toe naar een transitie waarbij leerlingen als volwaardige collega’s in opleiding gezien gaan worden. Zo blijven medewerkers samen met de leerlingen zichzelf bekwamen in het steeds veranderende zorg en welzijn landschap. Uiteindelijk uitmondend in continu (aan-)passende zorg en welzijn richting de cliënten.
Regionaal Opleiden & Begeleiden
Een van de thema’s waarmee we aan de slag zijn gegaan is ‘Regionaal Opleiden en Begeleiden’. Aanleiding hiervoor was o.a.:
- Arbeidsmarktprobleem: teveel verloop leerlingen, te weinig aanwas leerlingen
- Capaciteit opleidingsplekken binnen zorgteams; sensatie dat leerling veel tijd kost
- Grote diversiteit in instroomprofielen leerlingen
- Verschuivende zorg- en ontwikkelvragen van cliënten zorgt voor verschuiving in benodigde kennis en kunde zorgprofessional
Vervolgens hebben we algemene doelstellingen bepaald en speerpunten geformuleerd binnen dit thema. Daarbij hebben we de focus gelegd op MBO niveaus 2, 3 en 4, BBL en zij-instromers en werkbegeleiders.
Met regelmaat evalueren we onze projecten, we vatten onze bevindingen samen in factsheets. In het factsheet ‘Regionaal Opleiden & Begeleiden’ lees je meer over de doelstellingen én de resultaten tot nu toe.