Schrijf je in! Inspiratie event 'Bouwen aan veerkracht' - 12 december

Informele Zorg

Bij zorgverlening en ondersteuning van kwetsbare ouderen zijn veel mensen betrokken. Dit zijn niet alleen zorgprofessionals, de zogenaamde formele zorg, maar ook vrijwilligers, mantelzorgers, oud-medewerkers, familieleden, leerlingen, maatschappelijke stagiaires, de directe omgeving, buurtverenigingen etc. Dit netwerk, ook wel ‘de informele zorg’ genoemd, wordt steeds belangrijker. 

Informele zorg is zorg en ondersteuning die wordt gegeven door mensen die dat niet als beroep doen. Ze helpen omdat ze b.v. een persoonlijke band hebben met de cliënt, iets nieuws willen leren, nieuwe mensen willen leren kennen, of doen dit vanuit idealisme of maatschappelijke betrokkenheid. We noemen dit ook wel het informele netwerk.

Situatie

Samen zorgen wordt de norm!

De huidige manier van samenwerken met het informele netwerk doet nog onvoldoende recht aan de mogelijkheden en meerwaarde hiervan. Hier willen we ons in verbeteren omdat de betrokkenheid en inzet van dit informele netwerk noodzakelijk is om kwalitatief goede zorg en ondersteuning te kunnen blijven leveren, ook in de toekomst.

Voor de toekomst is de verwachting dat het informele netwerk geen apart onderdeel meer is van de zorgverlening. Het zal verweven zijn in elke vorm van zorg en ondersteuning, op elk moment van de dag en op alle locaties, inclusief thuis.

Samen zorgen vraagt om regionale aandacht en professionele ondersteuning van het informele netwerk en van alle betrokken partijen in Noord- en Midden-Limburg. Van mantelzorgorganisatie tot gemeente, van opleidingsinstituut tot VVT-instelling, van buurthuis tot bedrijf.

Doelen en resultaten

Voorbeelden van informele zorg

Ontvangstvrijwilliger

“De kennismakings-gesprekken verlopen veel rustiger. Voor nieuwe bewoners en familie én voor medewerkers”

Jongeren bezoeken ouderen

“Een bijzondere samenwerking wanneer jongeren er zijn voor ouderen”

‘Samendoeners’ meer gelijkwaardig

“Mantelzorgers zijn meer betrokken en komen zelfs extra helpen tijdens drukke periode’s!”

Klankbordgroep voor mantelzorgers

“Een nuttige bijeenkomst waarin iedereen gehoord wordt. We zijn goede stappen aan het zetten”

Interviews met mantelzorgers

“Belangrijkste aandachtspunt bij samenwerking met mantelzorgers is de communicatie”

Samenwerking met sportverenigingen

“Verbinding tussen jong en oud met een kijkje in elkaars wereld is enorm waardevol”

Mantelzorgondersteuning

“Mantelzorgers lopen een marathon die jaren kan duren. Dat zijn tropenjaren.”

4 mythes over Informele Zorg

1. Mantelzorgers kunnen nauwelijks iets betekenen. Ze zijn veelal overbelast en druk met eigen leven

- Op maat blijkt heel veel mogelijk
- Ondersteuning in vroege fase kan veel overbelasting voorkomen
- Goede relatie is basis, niet alleen beroep doen in tijden van schaarste

2. Er zijn steeds minder vrijwilligers

- Mensen willen heel veel doen voor anderen, maar wel op andere voorwaarden
- Oude vrijwilliger verdwijnt, echter nieuwe doelgroepen dienen zich aan, worden onvoldoende aangeboord
- Ongeorganiseerde vrijwilliger is niet in beeld bij zorgorganisaties

3. Mensen worden steeds individueler, alleen gericht op eigen leven

- Vraagverlegenheid bij kwetsbare personen
- Personeel kan onvoldoende concreet samenwerking vragen van informele netwerk
- Elkaar kennen zonder ondersteuningsvraag is basis om daarna beroep op iemand te kunnen doen

4. Personeel heeft het te druk om echt tijd te maken voor informele netwerk

- Personeel heeft eigen handelsruimte nodig om samenwerking met informele netwerk op maat vorm te kunnen geven
- Samenwerking vraagt voeren van andere gesprekken en anders organiseren van werkzaamheden
- Belang van goede samenwerking met informele netwerk moet speerpunt zijn binnen de organisatie

Het advies

  • Faciliteer informele ontmoetingsmomenten en plekken zodat er een basis van vertrouwen en elkaar kennen is op het moment dat informele ondersteuning zou kunnen helpen
  • Investeer in communicatieve vaardigheden van al het personeel. Dit is de absolute basis voor een goede samenwerking met het informele netwerk
  • Realiseer goede terugval momenten voor personeel en het informele netwerk om de kwaliteit van samenwerking te blijven evalueren en verbeteren
  • Richt het proces zodanig in dat indien wenselijk er ruimte is voor afwijken van het proces wanneer dit de samenwerking verbetert. Maatwerk is de norm!

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.