We verkleinen de afstand tussen school en werkplek en bevorderen regionaal identiek opleiden en begeleiden van BBL v-IG leerlingen.
Tijdens de reis van de leerling is het cruciaal voor het opleidrendement dat de begeleiding door school en de werkplek goed afgestemd functioneert. Daarbij helpt ook dat in de begeleidingsdriehoek het zorgteam de leerling beschouwt als een collega-in-opleiding. Dit vraagt een mindset verandering en een pro-actievere manier van werken.
Begeleidingsdriehoek verstevigen
We hebben een eenduidig proces van begeleiden van de leerling ontwikkeld met elkaar in co-creatie met Gilde Opleidingen en gebaseerd op de best practices van elkaar. Met name het bewust inregelen van meer en pro-actieve afstemmomenten tussen school en werkplek had hier de focus. De combinatie van meer eigenregie van de leerling en een goede afstemming tussen school en werkplek wordt vanuit dit proces geïntegreerd in de leerlijn voor werkbegeleiders, interventies om het leerklimaat te bevorderen en het opleidcurriculum.
Regionale blauwdruk
Alle organisaties hebben een gezamenlijke blauwdruk ontwikkeld vanuit co-creatie met Gilde Opleidingen die gepersonaliseerd en modulair is.
Voorbereidende periode
Vanwege het relatief grote aantal zij-instromers is er een voorbereidende periode geïntroduceerd waarin o.a. het ‘leren leren’ centraal staat.
Pilot als opmaat voor verdere ontwikkeling regionaal samen opleiden en begeleiden
Deze pilot loopt sinds februari 2020 met 20 leerlingen. Bottlenecks en ontwikkelpunten worden gezamenlijk opgepakt en verbeterd.
Hoe het was
- Elke organisatie leidt op volgens eigen blauwdruk. Grote organisaties bepalen, kleinere sluiten aan waar plek is
- Rigide en vaste volgorde opleidtraject leerlingen
- Werkbegeleiding en docenten hebben afstand tot elkaar
- Contact tussen school en werkplek op momenten van escalatie of issues