We ontwikkelden een blended leerlijn voor werkbegeleiders, waarin we ook de eerste stap zetten richting het betrekken van het zorgteam, school en bijdrage aan het leerklimaat. Voor deze leerlijn ontwikkelden we een regionaal toegankelijk leerplatform.
Blended leerlijn
Het online gedeelte van de leerlijn bestaat uit een zelfscan en een aantal modules waarin verschillende leerstijlen bediend worden. Door het invullen van de zelfscan wordt een advies gegeven welke modules te volgen in samenspraak met de leer- en ontwikkelcoach dan wel (praktijk-)opleider. Er wordt gebruik gemaakt van interactie en quiz elementen naast opdrachten en verschillende soorten vragen. Tekst wordt afgewisseld met videomateriaal dat heel dicht bij de eigen werkpraktijk ligt. Elke deelnemer ziet de leerlijn in de huisstijl horend bij zijn/haar eigen organisatie terwijl de content identiek is.
Tijdens het volgen van de leerlijn zijn er ook fysieke interventies, te weten intervisies en vaardigheidsgerichte workshops. Hierbij worden tijdens de workshops bij voorkeur groepen deelnemers uit de verschillende organisaties gemixt. De intervisies worden per organisatie georganiseerd om juist de interactie tussen de verschillende zorgteams te bevorderen.
Bij het afronden van de leerlijn vult de deelnemer opnieuw de zelfscan in en kunnen verdere aandachtspunten besproken of nageslagen worden. De ontwikkelstap van de deelnemers wordt zo ook gemonitord, en is per organisatie inzichtelijk.
De leerlijn is toegankelijk voor zowel beginnende als ervaren werkbegeleiders, je kunt het volgen waar en wanneer het je uitkomt en indien nodig kan je de leerlijn raadplegen tijdens je werk wanneer je het nodig hebt. Naast de modules is er een online bibliotheek waar alle organisatie specifieke formulieren en materialen terug te vinden zijn.
Leerplatform
Om een voor elke organisatie benaderbare online leeromgeving te hebben, maakten we een leerplatform dat in potentie zowel kan communiceren met LMS-en van individuele organisaties als kan functioneren als ‘mini-LMS’. Ambitie is om dit leerplatform uit te breiden met meer leer- en ontwikkeltrajecten, en om het platform ook beschikbaar te maken voor organisaties buiten het huidige samenwerkingsverband.
Train-the-trainers
De intervisies en workshops worden verzorgd door veelal interne medewerkers van de organisaties, meestal leer- en ontwikkelcoaches of praktijkopleiders. Deze mensen worden middels inwerksessies opgeleid tot trainers en intervisiebegeleiders voor de specifieke workshops. Onderling leren van en met elkaar tussen de trainers over de organisaties heen wordt hiermee ook bevorderd.
Online trainingen verzorgen
Vanwege Corona waren we genoodzaakt om de workshops om te zetten van fysieke naar online versies. De bijvangst daarbij is dat we alle trainers hebben opgeleid in het verzorgen van online trainingen. Hiermee kan er in de toekomst, indien nodig, afgewisseld worden tussen online danwel fysieke sessies.
Vertreksituatie
Waar kwamen we vandaan voordat we hiermee starten:
- Per VVT organisatie, per locatie, per team vaak verschillende aanpakken van leerlingbegeleiding
- Werkbegeleiders met passie en ambitie teleurgesteld door beperkte ontwikkel- en begeleidingstijd tijdens het werk
- Grote verschillen in ontwikkelbehoeften van werkbegeleiders
Ontwikkelproces
In snelkookpansessies is er samen met verschillende werkbegeleiders opgehaald wat er al is, waar de ontwikkelbehoeften liggen en op welke manier. Leidinggevende en andere belanghebbenden zijn hierbij ook betrokken geweest als klankbordgroep.
Vanuit dit punt is de gehele opbrengst vertaald in thema’s en een eerste indeling in modules en een ontwerp van de leerlijn.
Tijdens het ontwikkelen van de leerlijn zijn een paar testmomenten geweest met werkbegeleiders om didactisch en taalkundig goed aan te sluiten bij hun beleving en behoeften en daar waar nodig te verbeteren.
Het uiteindelijke resultaat is in een pilot van 60 deelnemers op kleine schaal getest en wordt op dit moment uitgerold op grote schaal. We verwachten dat over een jaar ongeveer 500 tot 600 werkbegeleiders deze leerlijn hebben doorlopen.
Ben je geïnteresseerd of nieuwsgierig? Neem dan contact op met Sigrid Smeele via dit contactformulier: