De uitkomsten van het generatieonderzoek binnen de zorgorganisaties van ZorgConnect hebben geleid tot een aantal aanbevelingen. Deze zijn verwoord in een pamflet en vertaald tijdens de twee voorstellingen van het generatietheater. Maar het generatiemanagement krijgt ook meer vorm in de praktijk bij verschillende zorgorganisaties.
In deze rubriek gaan we in op een aantal praktijkvoorbeelden. Als eerste komt de workshop generatiemanagement op het leerfestival aan bod van Cindy Geraets, projectleider Leren en Ontwikkelen binnen De Zorggroep. Tevens is Cindy ook lid van de werkgroep actielijn Behoud. Tijdens de tweede editie van het leerfestival voor werkbegeleiders heeft Cindy een workshop gegeven over generatiemanagement.
Het ontstaan van de workshop
Cindy: “Een collega vertelde mij over het leerfestival voor werkbegeleiders met als thema ‘Aandacht’. Zo ontstond het idee om een workshop te geven over generatiemanagement op het leerfestival. Het vormt een mooie verbinding tussen de actielijn Behoud en de actielijn Leerklimaat en Praktijkbegeleiding. De werkbegeleiders hebben namelijk een heel belangrijke rol in het behouden van collega’s in opleiding voor de zorg door de manier waarop zij met elkaar samenwerken”.
De verbinding vinden de twee actielijnen vooral in het detail ‘Aandacht’. Alles gebeurt met aandacht voor elkaar, als collega’s, zonder vooroordelen en in perspectief.
De workshop ‘generatiemanagement’
Tijdens de workshop heeft Cindy de deelnemers meegenomen in de uitkomsten van het generatieonderzoek; wat is een generatie? Welke generaties vind je op de werkvloer? Waar staan de generaties voor? Op welke wijze vernieuwen generaties de manier van samenwerken? En tot slot; hoe herken je verouderde samenwerkingsprocessen?
Vervolgens gingen de deelnemers actief met elkaar in gesprek over de energiegevers en energievreters die zij in hun eigen werk ervaren. Een inclusieve samenwerking kan alleen worden bereikt als:
- Diversiteit binnen het team wordt gezien als kracht
- We ons bewustzijn van de vooroordelen en deze laten gaan
- Iedereen gelijkwaardig is binnen het team
- Iedereen zich vrij voelt in het team (psychologische veiligheid)
Samen werden vervolgens ideeën besproken hoe een meer inclusieve samenwerking in het eigen team gestimuleerd kan worden. Op basis van eigen praktijkvoorbeelden werden ervaringen uitgewisseld en besproken hoe men dit met de kennis uit de workshop anders zou hebben opgelost.
Concrete actie tips van Cindy die bijdragen aan het behoud van collega’s voor de zorg:
- Sta open voor de updates van de jongere generaties en laat ze zelf vormgeven aan hun werk.
- Geef actieve steun in de vorm van positieve feedback. Hier hoort ook hulp aanbieden bij, dat wordt gewaardeerd.
- Ben open en persoonlijk in je contact met collega’s en behandel hen als gelijkwaardige.
- Realiseer je dat persoonlijke ontwikkeling belangrijk is voor de jongere generaties.
- Heb oog voor de twijfels waarmee de jongere generaties vaak worstelen.
Alle workshops tijdens het leerfestival werden afgesloten met transfervragen. Zo werd de deelnemer geprikkeld om na te denken over de belangrijkste inzichten van de workshop, hoe je het kan toepassen in de praktijk, met wie je hier nog een afspraak over wilt maken etc.
Vervolg
De deelnemers gaven aan de workshop als zeer waardevol te hebben ervaren. Cindy: “Twee werkbegeleiders van Sint Jozef waren zo enthousiast over de workshop, waardoor zij vervolgens zelf een workshop over generatiemanagement hebben verzorgd voor hun eigen collega’s. Ik vind het super dat ze op die manier aan de slag zijn gegaan in de praktijk”. Een mooi resultaat van deze leerzame workshop!