Schrijf je in! Voor hét regiocongres Wet zorg & dwang - 7 november

Stepped Care model vermindert tekort aan specialisten ouderenzorg

Binnen de actielijn medische dienstverlening werken we aan projecten die bijdragen aan het anders organiseren van de ouderenzorg in onze regio. We willen meer samenwerken, beter opleiden en gebruik maken van slimme, innovatieve oplossingen. Door professionals flexibeler en doelgerichter in te zetten, kunnen we een efficiënter gebruik van middelen en expertise realiseren.

Eén van de projecten binnen deze actielijn is ‘Stepped care’. Stepped care is een methode om medisch-specialistische zorg op maat te organiseren. Een werkwijze die op verschillende manieren wordt toegepast.

Bewoners ontvangen trapsgewijs de meest effectieve, maar minst ingrijpende behandeling die nodig is voor hun situatie. Door deze aanpak kunnen zorgverleners sneller inspelen op de behoeften van bewoners en kan er betere zorg worden geleverd met minder verspilling van middelen. 

Het Lerend Netwerk (Sint Jozefzorg in Meijel, Beek en Bos in Heythuysen, La Providence in Grubbenvorst en Vincent Depaul in Panningen) is gaan werken met deze methode vanwege een tekort aan specialisten ouderenzorg (SO) in de regio. Zij zochten gezamenlijk naar oplossingen vanuit verschillende invalshoeken, die het tekort verminderen.

Susan Smets, kwaliteitsverpleegkundige gespecialiseerd in palliatieve zorg, legt uit hoe het getrapt model, ofwel de Stepped Care methode, binnen Vincent Depaul bijdraagt aan een efficiëntere en betere zorgverlening. 

Twee jaar geleden introduceerde Lianne van Gogh de Stepped Care methode binnen de organisatie. “Een jaar later kwam ze bij ons om trainingen te geven”, vertelt Susan. “We werken nu volgens dit getrapt model, wat deels bedoeld is om de specialist ouderenzorg te ontlasten.”

Een belangrijke stap was het intern bekijken van de bestaande functies en deze herstructureren op basis van de CanMEDS-rollen, een landelijke richtlijn voor zorgfuncties. “Dit zorgt ervoor dat mensen meer eigenaarschap voelen over hun werk”, legt Susan uit. “Je weet wat je functie is en waar je voor opgeleid bent. Maar je mag ook kenbaar maken wat je lastig vindt; we zijn immers een lerende organisatie.”

Susan merkt een significante verandering in de cultuur van openheid binnen de organisatie. “Er is veel meer openheid over wat lastig en waar hulp nodig is. Bijvoorbeeld met technische vaardigheden zoals katheriseren. Samen leren geeft meer vertrouwen.”

Verpleegkundigen hebben gevraagd om triage-scholing om artsen te ontlasten en te ondersteunen. “We werken volgens het systeem dat ook bij de huisartsenpost gebruikt wordt. Het is efficiënt dat we dezelfde taal spreken en systematiek hanteren. Het geeft rust, wat merkbaar is voor zowel bewoners als hun naasten. We voorkomen hiermee ook onnodige ziekenhuisopnames, omdat we nu beter weten wat er aan de hand is en of iemand naar het ziekenhuis moet.”

Ook zijn er expertiseteams opgericht. “Mensen die iets extra’s willen doen of zich willen specialiseren, kunnen zich aansluiten bij een expertiseteam. Dit werkt goed als een collega een vraag heeft; ze weten precies bij wie ze moeten zijn voor antwoord of ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van geriatrische zorg hebben we drie GVP’ers in ons expertiseteam geriatrische zorg”, aldus Susan. “Ze hebben een stappenplan gemaakt waardoor we al veel aan de voorkant kunnen organiseren en pas in de laatste stappen de psycholoog betrekken.”

“Dit geeft voldoening, uitdaging en werkplezier. Waar we een paar jaar geleden bang waren voor bewoners uit het ziekenhuis, staat het expertiseteam verpleegkundigen nu te springen om die cases. Er is veel meer lef ontstaan en meer vertrouwen.”

De implementatie van de Stepped Care methode binnen deze zorgorganisatie heeft duidelijk gezorgd voor meer eigenaarschap, samenwerking en efficiëntie, wat zowel de zorgmedewerkers als de bewoners en naasten ten goede komt.

Deel dit artikel

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.