Schrijf je in! Inspiratie event 'Bouwen aan veerkracht' - 12 december

Onvrijwillige zorg

Dagelijkse rituelen

Wat is de beste zorg voor jouw cliënt rondom dagelijkse rituelen?

Ieder mens heeft eigen dagelijkse rituelen. Je doet elke dag dingen in een bepaalde volgorde of op een bepaalde manier. Denk aan hoe je opstaat, ontbijt en jezelf verzorgt of je vrije tijd invult. Rituelen geven houvast. Als iemand de grip op het leven verliest door een ziekte, kan dat angst en onrust met zich meebrengen. Wat is de beste zorg voor jouw cliënt? Soms is dat onvrijwillige zorg, maar meestal niet. Er zijn vaak goede alternatieven. Hieronder vind je inspiratie rondom dagelijkse rituelen. 

Tips

  • Verdiep je in het karakter, de rituelen en het levensverhaal van je cliënt. Je kunt de zorg daar dan zo goed mogelijk
    op afstemmen, om angst en onrust te verminderen.
  • Misschien wil iemand niet of minder vaak in de douche, maar wordt een wasbeurt bij de wasbak (net als vroeger) wel
    geaccepteerd. Of een douchebeurt op een andere dag of tijdstip. Ook een andere manier van benaderen, kan helpen.
  • Is het aan- of uitkleden een probleem? Misschien doe jij het in een andere volgorde dan je cliënt zelf vroeger deed.
  • Weet je cliënt niet goed hoe de dag in te vullen? Draag een idee aan dat aansluit op een vroegere hobby of interesse.
    Heeft iemand zijn hele leven getennist? Misschien is het fijn om te tennissen met een ballon die vastzit aan een touw aan
    het plafond. Of kan een wekelijks bezoekje aan de tennisvereniging veel vreugde brengen.

Samenvatting

Zorg op vrijwillige basis
Onvrijwillige zorg
Aansluiten bij de dagelijkse rituelen van je cliënt. Cliënt die niet wil douchen, bijvoorbeeld wassen aan wasbak. Of douchen op een ander moment.
Onvrijwillige zorg mag alleen als er sprake is van een ernstig gevaar of risico en er geen goede alternatieven zijn. Denk aan ernstige vervuiling of lichamelijk letsel door onvoldoende hygiëne.
Een andere benadering proberen.

Meer informatie

Heb je vragen over onvrijwillige zorg? Of wil je meer informatie? Klik hier.

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.