Schrijf je in! Inspiratie event 'Bouwen aan veerkracht' - 12 december

Interviews met mantelzorgers

Bij La Providence zijn recent 22 gesprekken gevoerd met mantelzorgers om inzicht te krijgen in hun ervaringen en de samenwerking met de zorgorganisatie. 

De interviews hadden een open karakter, waarbij mantelzorgers hun ervaringen met de zorgorganisatie en zorgmedewerkers konden delen. Er werd gesproken over hun eigen mantelzorgervaringen, successen en verbeterpunten in de samenwerking, inclusief communicatie, en andere relevante onderwerpen.

Het doel van deze gesprekken was om La Providence meer inzicht te geven in hoe mantelzorgers de samenwerking ervaren. Deze inzichten zullen worden meegenomen in toekomstige project- en beleidsplannen.

Uit de interviews kwamen enkele belangrijke conclusies naar voren:

  • Mantelzorgers van thuiswonende kwetsbare personen, inclusief die in zorgappartementen, ervaren over het algemeen een hogere belasting. Dit is vooral het geval als zij niet goed de weg weten, geen duidelijke zorgvraag hebben of geen ondersteuning krijgen bij het bewaken van hun grenzen.
  • In de zorgappartementen kunnen de verschillende indicaties (WMO, WLZ, wel of geen medische indicatie) verwarrend zijn voor zowel mantelzorgers als personeel.
  • Ondanks enkele verbeterpunten in de samenwerking, zijn mantelzorgers over het algemeen tevreden over de zorg die aan hun naasten wordt verleend, zowel binnen La Providence als in de thuiszorg. Ze begrijpen ook de uitdagingen rondom personeelsbezetting.

 

Communicatie is een belangrijk aandachtspunt
Een belangrijk aandachtspunt dat door veel mantelzorgers is benoemd, is de communicatie. Hoewel de invulling hiervan varieerde, kwamen de volgende aspecten naar voren:

  • Weinig aandacht voor de mantelzorger zelf: De communicatie is vaak functioneel en eenzijdig, wat irritaties kan veroorzaken. Mantelzorgers willen zich gehoord voelen en ruimte krijgen voor hun normen en waarden.
  • Eenzijdig contact via CarenZorgt: Hoewel men tevreden is over CarenZorgt, worden vragen van mantelzorgers niet altijd beantwoord en is de communicatie vaak zakelijk.
  • Ontvangst van de nieuwsbrief: Niet alle mantelzorgers ontvangen de nieuwsbrief, waardoor zij zich niet altijd goed geïnformeerd voelen over ontwikkelingen.
  • Persoonlijk contact met zorgmedewerkers: Mantelzorgers vinden het soms lastig om persoonlijk contact te krijgen, vooral als CarenZorgt niet voldoet.
  • Interne communicatie tussen medewerkers: Goede communicatie tussen medewerkers is essentieel, vooral bij personeelswisselingen, om rust en structuur voor bewoners te waarborgen.
  • Informatie over zorgveranderingen: Mantelzorgers worden soms onvoldoende geïnformeerd over veranderingen in de zorg, waardoor hun inbreng niet optimaal wordt benut.

 

Het is essentieel om te erkennen dat er geen voorkennis is over de mate van betrokkenheid van een mantelzorger of de familiegeschiedenis. Daarom is het cruciaal om geen oordelen te vellen, maar juist te luisteren naar de mantelzorger en hun verhaal serieus te nemen. Dit kan waardevolle informatie opleveren die de betrokkenheid van de mantelzorger verklaart. Hoewel werkdruk het moeilijk kan maken om tijd vrij te maken voor mantelzorgers, is het belangrijk om dit wel te doen, omdat het uiteindelijk in ieders voordeel is. Effectieve communicatie en aandacht voor de mantelzorger kunnen de samenwerking verbeteren en bijdragen aan betere zorg voor de bewoners.

Wat levert het op?

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.