Binnen de actielijn medische dienstverlening werken we aan projecten die bijdragen aan het anders organiseren van de ouderenzorg in onze regio. We willen meer samenwerken, beter opleiden en gebruik maken van slimme, innovatieve oplossingen. Door professionals flexibeler en doelgerichter in te zetten, kunnen we een efficiënter gebruik van middelen en expertise realiseren.
Eén van de projecten binnen deze actielijn is ‘Stepped care’. Stepped care is een methode om medisch-specialistische zorg op maat te organiseren. Een werkwijze die op verschillende manieren wordt toegepast.
Bewoners ontvangen trapsgewijs de meest effectieve, maar minst ingrijpende behandeling die nodig is voor hun situatie. Door deze aanpak kunnen zorgverleners sneller inspelen op de behoeften van bewoners en kan er betere zorg worden geleverd met minder verspilling van middelen.
Het Lerend Netwerk (Sint Jozefzorg in Meijel, Beek en Bos in Heythuysen, La Providence in Grubbenvorst en Vincent Depaul in Panningen) is gaan werken met deze methode vanwege een tekort aan specialisten ouderenzorg (SO) in de regio. Zij zochten gezamenlijk naar oplossingen vanuit verschillende invalshoeken, die het tekort verminderen.
Susan Smets, kwaliteitsverpleegkundige gespecialiseerd in palliatieve zorg, legt uit hoe het getrapt model, ofwel de Stepped Care methode, binnen Vincent Depaul bijdraagt aan een efficiëntere en betere zorgverlening.
Twee jaar geleden introduceerde Lianne van Gogh de Stepped Care methode binnen de organisatie. “Een jaar later kwam ze bij ons om trainingen te geven”, vertelt Susan. “We werken nu volgens dit getrapt model, wat deels bedoeld is om de specialist ouderenzorg te ontlasten.”
Een belangrijke stap was het intern bekijken van de bestaande functies en deze herstructureren op basis van de CanMEDS-rollen, een landelijke richtlijn voor zorgfuncties. “Dit zorgt ervoor dat mensen meer eigenaarschap voelen over hun werk”, legt Susan uit. “Je weet wat je functie is en waar je voor opgeleid bent. Maar je mag ook kenbaar maken wat je lastig vindt; we zijn immers een lerende organisatie.”
Susan merkt een significante verandering in de cultuur van openheid binnen de organisatie. “Er is veel meer openheid over wat lastig en waar hulp nodig is. Bijvoorbeeld met technische vaardigheden zoals katheriseren. Samen leren geeft meer vertrouwen.”
Verpleegkundigen hebben gevraagd om triage-scholing om artsen te ontlasten en te ondersteunen. “We werken volgens het systeem dat ook bij de huisartsenpost gebruikt wordt. Het is efficiënt dat we dezelfde taal spreken en systematiek hanteren. Het geeft rust, wat merkbaar is voor zowel bewoners als hun naasten. We voorkomen hiermee ook onnodige ziekenhuisopnames, omdat we nu beter weten wat er aan de hand is en of iemand naar het ziekenhuis moet.”
Ook zijn er expertiseteams opgericht. “Mensen die iets extra’s willen doen of zich willen specialiseren, kunnen zich aansluiten bij een expertiseteam. Dit werkt goed als een collega een vraag heeft; ze weten precies bij wie ze moeten zijn voor antwoord of ondersteuning. Bijvoorbeeld op het gebied van geriatrische zorg hebben we drie GVP’ers in ons expertiseteam geriatrische zorg”, aldus Susan. “Ze hebben een stappenplan gemaakt waardoor we al veel aan de voorkant kunnen organiseren en pas in de laatste stappen de psycholoog betrekken.”
“Dit geeft voldoening, uitdaging en werkplezier. Waar we een paar jaar geleden bang waren voor bewoners uit het ziekenhuis, staat het expertiseteam verpleegkundigen nu te springen om die cases. Er is veel meer lef ontstaan en meer vertrouwen.”
De implementatie van de Stepped Care methode binnen deze zorgorganisatie heeft duidelijk gezorgd voor meer eigenaarschap, samenwerking en efficiëntie, wat zowel de zorgmedewerkers als de bewoners en naasten ten goede komt.