Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Ontvang het laatste nieuws maandelijks in je mailbox.

Project Zorgteams van de Toekomst: De Schijf van Vijf

Met hetzelfde aantal (zorg)medewerkers in de toekomst, meer mensen met een zorgvraag ondersteunen. Dat vraagt om een andere manier van werken: anders zorgen. De Schijf van Vijf gaat daarbij helpen. De vier organisaties binnen het Lerend Netwerk zijn gestart met het project Zorgteams van de Toekomst.

Hoe pakken we dat aan?
Dit ‘anders zorgen’ kan bijvoorbeeld door het inzetten van hulpmiddelen, maar ook door nauwer samen te werken met het netwerk van de cliënt. Een hulpmiddel om hierover het gesprek aan te gaan met cliënten en hun naasten is de Schijf van Vijf. Dit hulpmiddel biedt een kapstok om (thuis)zorgmedewerkers, familie en mantelzorgers te helpen een andere mindset te ontwikkelen rondom zorg en ondersteuning. Het model bestaat uit vijf stappen waarmee (wijk)verpleegkundigen en (wijk)verzorgenden de zorgvraag van cliënten gestructureerd in kaart kunnen brengen.

De Schijf van Vijf heeft twee belangrijke doelen:

  1. Het behouden en versterken van de zelfredzaamheid van cliënten;
  2. Zorgverleners een praktisch handvat bieden om cliënten, mantelzorgers en het sociale netwerk efficiënt te betrekken bij het zorgproces.

 

Scholing
Om zorgverleners hierin te trainen, start het Lerend Netwerk dit najaar met scholing verzorgd door Zomer & Cornelissen. Zij hebben deze gesprekstool in 2016 ontwikkeld en wordt inmiddels door zorgorganisaties uit het hele land toegepast.

Deze aanpak is essentieel om de uitdagingen van de toekomst aan te gaan: een groeiende zorgvraag door vergrijzing en een afnemend aantal zorgverleners door ontgroening. Door als Lerend Netwerk gezamenlijk op te treden, geven we een krachtige boodschap af aan de samenleving: alleen door samen te werken kunnen we de toenemende zorgvraag effectief aanpakken. 

Deel dit artikel

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.