Schrijf je in! Voor hét regiocongres Wet zorg & dwang - 7 november

  • Home
  • Beeldbellen bij Sint Jozef wonen en zorg: een succesvol experiment!

Beeldbellen bij Sint Jozef wonen en zorg: een succesvol experiment!

Innovatie is een centraal thema binnen steeds meer organisaties. Bij Sint Jozef wonen en zorg in Meijel wordt er zorgvuldig nagedacht over geschikte innovatieve hulpmiddelen om goede zorg te waarborgen. De actielijn innovatie van ZorgConnect is opgebouwd aan de hand van vier thema’s. In het kader van thema 1, ‘Inspireren en leren innoveren’, gaan innovatieambassadeurs van verschillende zorgorganisaties aan de slag met experimenteren.

Sint Jozef experimenteerde vijf maanden lang met beeldbellen in de thuiszorg, met Compaan als leverancier. Het experiment was succesvol: dankzij financiering van ZorgConnect wordt de licentie op Compaan verlengt! Vanwege dit succes wordt beeldbellen nu geïmplementeerd en geborgd, en gaat het over naar thema 3, ‘Anders werken en zorgen met digitale hulpmiddelen’. Wat is het geheim van een succesvol experiment? Sint Jozef geeft vier tips. 

Over het experiment

Het experiment bij Sint Jozef vond plaats met de Compaan, een veilig en makkelijk platform om zorg op afstand te verlenen. Sint Jozef deed het experiment met vier zorgvuldig geselecteerde cliënten. Voor één cliënt bleek het beeldbellen niet van toegevoegde waarde, omdat het voor meer stress en prikkels zorgde. Daarnaast kon een andere cliënt, door verslechtering van de gezondheid, het beeldbellen niet langer gebruiken. De overige twee cliënten gebruiken het beeldbel systeem nog steeds, tot volle tevredenheid!

Een cliënt gebruikt de Compaan voor medicatieherinneringen en neemt haar medicatie in onder (digitale) aanwezigheid van een thuiszorgmedewerker via beeldbellen. De andere cliënt gebruikt de Compaan voor contact met familie en dagbesteding. De thuiszorgmedewerkers kunnen de cliënt ook inbellen en begeleiden bij het uitvoeren van bepaalde handelingen, zodat zij voorbereid is op de komst van de thuiszorgmedewerkers.

Tips voor een succesvol experiment

Janne Hermans is projectmedewerker zorginnovatie bij Sint Jozef en innovatieambassadeur ZorgConnect namens Sint Jozef. Zij stelde in samenwerking met wijkverpleegkundige Karlien Theulen een zorgvuldig stappenplan op om het experiment succesvol te laten verlopen. Hier zijn enkele tips, middels een stappenplan van Janne & Karlien, om een experiment binnen de organisatie succesvol uit te voeren:

Stap 1: Vul het Experiment Canvas in
Vul samen met je projectgroep een Experiment Canvas in om het doel, de betrokkenen, de middelen en de verwachtingen van het experiment duidelijk te definiëren. Ook worden de randvoorwaarden (waaronder: AVG, wifi-eisen etc.) in kaart gebracht. Dit helpt om het experiment grondig te overdenken en effectief te presenteren aan de projectgroep en stakeholders.

Stap 2: Betrek je collega’s
Betrek je collega’s van de intramurale of extramurale setting, aangezien zij het experiment gaan uitvoeren. Voor dit experiment is de thuiszorg uitgekozen, dus werden de extramurale zorgmedewerkers geïnformeerd. Geef een presentatie tijdens een teamoverleg om je collega’s op een laagdrempelige manier te informeren en enthousiasmeren. Zo creëer je draagvlak binnen de organisatie. Het is belangrijk om de noodzaak en ambitie van het project te benoemen, maar ook de nadelen te bespreken om teleurstellingen te voorkomen. Waarom is het experiment zo belangrijk voor de organisatie? Geef je collega’s daarnaast de tijd om zelf te experimenteren en te ontdekken.

Stap 3: Zoek passende cliënten
Werk samen met de thuiszorgcollega’s en wijkverpleegkundigen om passende cliënten te identificeren. Zij kennen de cliënten en kunnen bepalen welke cliënten het meeste baat zouden kunnen hebben bij beeldbellen. Het is belangrijk dat de cliënt een positief effect ondervindt van beeldbellen, dat in dit experiment als aanvulling op de reguliere zorg wordt ingezet.

Stap 4: Informeer cliënten en familie
Informeer de vier geselecteerde cliënten en hun families duidelijk over de Compaan, de voordelen en de bijbehorende randvoorwaarden (waaronder AVG). Communiceer duidelijk dat het een experiment betreft. Daarnaast geef je de cliënten en hun families, net als de collega’s, ook de ruimte om te experimenteren. Het voelen, gebruiken en testen van de Compaan in dit geval. Pas wanneer deze doelgroep en de medewerkers er klaar voor waren, ging het experiment ‘live’.

Over de Compaan

Voor dit experiment is gekozen voor de Compaan, een gebruiksvriendelijk digitaal communicatieplatform, speciaal ontworpen voor ouderen. Het systeem omvat een tablet met grote knoppen en eenvoudige navigatie, die beeldbellen en andere functies zoals berichten sturen, foto’s delen en internetdiensten mogelijk maakt. Compaan helpt ouderen gemakkelijk in contact te blijven met familie, vrienden en zorgverleners en draagt zo bij aan het verminderen van eenzaamheid en het bevorderen van sociale verbinding. Het is een veilig en makkelijk platform om zorg op afstand te verlenen. 

Informatie via: https://www.uwcompaan.nl/particulier/

Deel dit artikel

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.