Project binnen Proteion -
Binnen Proteion werken we hard aan een positief en gunstig leerklimaat waarbinnen onze leerlingen goed begeleid en ondersteund worden, met als uiteindelijke doel dat ze binnen de zorg willen blijven werken. In 2019 hebben we een actieonderzoek gedaan naar hoe het nu met het leerklimaat gesteld is en wat belangrijke aandachtspunten zijn om op te pakken.
Uit het onderzoek kwam naar voren dat een goede begeleiding heel belangrijk is; dat leerlingen goed opgevangen worden, goed begeleid worden, mogen leren, fouten mogen maken, dat hen het vertrouwen en de ruimte wordt gegeven om zich te ontwikkelen – ieder op zijn eigen manier. Daarom is één van de pijlers van werken aan een positief leerklimaat, het verdere optimaliseren van de begeleidingsstructuur rondom een leerling.
Uit het actie-onderzoek kwam ook naar voren dat leerlingen vaak afhaken omdat de combinatie werk-prive te zwaar is, dat ze onvoldoende hun grenzen aan kunnen geven, dat ze onvoldoende hun verhaal kwijt kunnen over zaken waar ze tegen aan lopen, dat ze soms onzeker en zoekende zijn en onvoldoende voor zichzelf op kunnen komen. Naast de vakmatige begeleiding door een werkbegeleider en de begeleiding door teamleider op werknemerschap, gaan we aan één groep collega’s-In-opleiding extra ondersteuning bieden voor m.n. de vaardigheden als goed zorgen voor jezelf, opkomen voor jezelf, je grenzen aangeven, anders kijken: wat lukt er al wel, stevig en veerkrachtig in hun schoenen staan. We doen dit in de vorm van een coachingstraject: ontdek je talent
Pilot: Ontdek je talent
Doel van deze pilot is: Begeleiding van de leerlingen met als doel het verminderen van de uitval door betere signalering en vroege aanpak van problemen en persoonlijke worstelingen. De werkwijze is het versterken van het zelfbeeld en de veerkracht van leerlingen door het inzetten van het werken met talenten en persoonlijke begeleiding. Hierin is het plan dat we ruimte creëren voor uitwisseling van ervaringen van het werkveld en thuissituatie in de vorm van intervisie. We maken in de intervisie de verbinding tussen het werkveld, de eigen persoonlijke ontwikkeling en helpen de leerlingen te groeien naar meer veerkracht, een sterk zelfbeeld en zich op de eigen unieke kwaliteiten en toegevoegde waarde in het werkveld.
Door het bieden van deze begeleiding tijdens de opleiding, is er meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, hebben we zicht op de problemen die er spelen bij de leerlingen en kunnen we op tijd signaleren en doorsturen. Daarnaast kan de coach bijsturen en versterken waardoor de leerlingen zich gesteund voelen en minder snel zullen uitvallen.
We organiseren een coachingstraject dat bestaat uit een fysieke startsessie met alle collega’s-In-opleiding. In deze sessie wordt de focus gelegd op wat talent en persoonlijke ontwikkeling is. Ook is er ruimte voor verdieping op persoonlijke uitdagingen. Tijdens deze dag kiezen we hoe we intervisie gaan vormgeven binnen het studiejaar, zodat de collega’s-In-opleiding de ruimte krijgen zelf te kiezen welke vorm hen het beste past. Gedurende het studiejaar organiseren we vijf intervisie / leerbijeenkomsten in 2 groepen van 7 á 8 medewerkers.
De werkbegeleiders, teamleiders en praktijkopleiders nemen we in een introductiesessie mee in de opzet en aanpak van het traject, zodat zij ook weten wat de bedoeling is.
Begeleidingsstructuur
De begeleidingsstructuur van deze groep ziet er als volgt uit:
Op de werkvloer worden onze collega’s in opleiding begeleid door werkbegeleiders; zij leren de leerlingen vooral het vak. Daarmee krijgen de praktijkopleiders steeds meer ruimte om hun coachende rol richting werkbegeleiders te pakken. De teamleiders worden ondersteund om binnen de teams het goede gesprek op gang te brengen dat het hele team verantwoordelijk is voor een goede opvang en begeleiding van de leerlingen als zijnde collega’s in opleiding. De coach ondersteunt de persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen, zicht op hun talenten en hoe veerkrachtig om te gaan met hobbels gedurende de opleiding.
Ervaringen
De eerste ervaringen met de pilot zijn positief. De evaluatie van de pilot wordt in augustus verwacht.
Nieuwsgierig naar de resultaten en het vervolg van deze pilot, dan kun je contact opnemen met Anette Beurskens, adviseur Leren en Ontwikkelen binnen Proteion.