Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Ontvang het laatste nieuws maandelijks in je mailbox.

Jongeren bezoeken ouderen

In samenwerking met Scholengemeenschap Sint Ursula te Horn en Scholengemeenschap Niekee te Roermond is zorgcentrum Hornerheide en Roncalli gestart met een bijzonder project “jongeren bezoeken ouderen”. Deze samenwerking gaat ieder nieuw schooljaar van start met nieuwe leerlingen.

Bij scholengemeenschap Ursula wordt een oproep aan de leerlingen gedaan en kan men zich bij interesse aanmelden voor dit project. Derdejaars leerlingen van scholengemeenschap Niekee, richting zorg & welzijn nemen deel aan dit project.

De introductie van het project vindt plaats door de coördinator vrijwilliger, op de scholen met een aftrap en presentatie voor de deelnemende leerlingen en daarna gaan de leerlingen de bewoners wekelijks op de maandagmiddag begeleiden bij activiteiten.

Bij zorgcentrum Hornerheide zijn het 4e/5e jaars leerlingen van Havo/VWO in de leeftijd van 16/17 jaar en bij zorgcentrum Roncalli zijn het leerlingen van leerjaar 3 voortgezet onderwijs en richting zorg en welzijn, in de leeftijd van 14/15 jaar.

Medewerkers van de afdeling welzijn gaan de leerlingen wekelijks begeleiden en gezamenlijk met de bewoners en leerlingen activiteiten ondernemen, dit kan wandelen en een heerlijke frisse neus halen zijn, kienen met bewoners, volksdansen, gespreksgroep met de mannen. Daarnaast vertellen de belevingsgerichte coaches over de belevingsgerichte zorg, o.a. de belevingstafel, de Quick en de Mimakker Clown Ties vertelt de leerlingen over zijn ervaring over hoe contact maken met de bewoners met de ziekte dementie en leerlingen mogen dan observeren, hoe het contact maken ontstaat.

Het is de bedoeling dat er een gelijkwaardige uitwisseling ontstaat.

Wat levert het op?

Innoveren in de ouderenzorg

Innoveren in de ouderenzorg. We kunnen er niet omheen. De komende jaren zal de vraag naar ouderenzorg alleen maar toenemen en zullen er steeds mínder zorgprofessionals in de ouderenzorg beschikbaar zijn die de benodigde zorg kunnen leveren. Daarbij komt ook nog eens dat de zorgvraag complexer gaat worden. Kortom; innoveren is cruciaal om goede ouderenzorg in de toekomst te blijven garanderen.

Ons doel!

Tevreden medewerkers én cliënten, dat is ons doel!

Interactief online platform

Alle resultaten komen samen op een interactief online platform. Hier wordt informatie en kennis verzameld, contact gelegd en van elkaar geleerd.

Om dit te kunnen verwezelijken wordt in het platform o.a. een uitleenservice opgezet. Met deze uitleenservice worden voor én door zorgprofessionals reviews verzameld over het gebruik van innovatieve producten. Zo leren we van en met elkaar!

Binnen het platform is ook ruimte voor het uitwisselen van ideeën en ideeën te generen op basis van onze regionale innovatiebehoefte.

Experimenten en pilots

We voeren gezamenlijk experimenten en pilots uit. Dit doen we aan de hand van een tevens gezamenlijk opgestelde innovatieroute! In deze route worden professionals stap voor stap meegenomen door het innovatieproces. Vanzelfsprekend worden alle inzichten weer gedeeld op het online platform.

Marktverkenning

Continu verkennen wij de markt. Welke (technologische) innovatie bestaat er al? Maar ook: wat zijn de laatste nieuwe innovaties (start-ups). Zo blijven we als regio goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen!

Onderwijs

We werken samen met het onderwijs in de vorm van (kennis)uitwisseling tussen studenten en professionals. Studenten krijgen hierin een concrete rol. Zij zijn onderdeel van het project. Denk daarbij aan het up to date houden van het platform of het aanleveren van gebruikershandleidingen en filmpjes.

Innovatie-ambassadeur

De innovatie-ambassadeur is een zorgprofessional die beschikt over de juiste kennis, vaardigheden en tools om innovatie in de praktijk te kunnen vormgeven. Collega professionals worden door de innovatie-ambassadeur stap voor stap meegenomen in het doorlopen van de innovatieroute.

Innovatiebehoefte als startpunt

Vanuit de innovatiebehoefte worden inzichten verkregen én gedeeld, op basis waarvan vervolgens innovatiethema’s worden geformuleerd. Voor het ophalen van de innovatiebehoeften hebben we een eerste instrument ontwikkeld, waarin ook aandacht is voor de aspecten van positieve gezondheid.